Mexico, del 1, Isla Holbox

1 februari 2017
Det är tidigt på morgonen och man vaknar med den härliga pirriga, lite nervösa och förväntansfulla känslan i magen. Man har sovit några få oroliga timmar, men man är ändå helt utvilad och lite speedad. Precis så känns det varje gång vi ska ut och resa. Fastän det har blivit en hel del resor genom åren kommer alltid denna känslan fram, och jag älskar den.

Vi blir körda till Landvetter flygplats och flyger till London Efter en hård utfrågning om bl.a mitt jobb, mina intressen och mitt syfte med resan får vi gå vidare till gaten där Miami-planet står. Planet visar sig vara överfullt eftersom de har bytt till ett mindre plan. Vi får byta boardningcard med nya platser som visar sig vara upptagna när vi väl går på planet. Vi blir hänvisade längst bak i planet medan några agenter från flygbolaget kommer på och försöker få ordning på platserna. Till slut får vi 4 platser. 2 ihop och 2 lite utsprida. Hampus, som år 5 år ska alltså sitta själv, en bit bort på en 11-timmars flygning över atlanten och kvinnan visar ingen förståelse när jag säger till att det inte går. Hampus brister ut i gråt, och när mormor senare på resan undrar varför han blev ledsen svarar ha enkelt att: "Jag vet inte hur man beställer Coca-Cola på engelska!" Till slut kommer en väldigt trevlig flygvärd som förstår problemet och börjar flytta runt på folk som reser själva så att vi vår sitta 2 och 2. Flygningen går över förväntan. Vi hade tänkt sova några timmar, men barnen (och vi vuxna) passar på att spela tv-spel i 11 timmar och varvar Plants vs Aliens istället. Sista bytet i Miami är lite segt, men till slut, efter 18 timmars flygning kommer vi fram till Cancun. Hade bestämt i förväg att ta flygbussen från flygplatsen till busstationen, men vi var lite trötta så vi tog en taxi, och tur var väl det fö vi hade nog inte hittat i mörkret från stationen till hotellet, även om det var nära. Det finns bara ett taxibolag på flygplatsen så det blev den dyraste taxiresan på hela resan, men det var det värt. Vi hade bokat ett enkelt hotell med frukost, nära busstationen för ca 250:-. Skulle bara sova några timmar innan det var dags att åka vidare.

Utanför vårt hotell i Cancun

På flygplatsen i Miami.

Efter en lång resa är det skönt med ett kvällsdopp.
Vi träffar mormor och Pär på vårt hotell och gör oss
redo för dagens resa till ön Holbox.

2 - 9 februari 2017
Vi mötte upp min mamma Marie och hennes man Pär i Cancun och tog första morgonbussen med ADO (ADO är bussbolaget vi åkte med flera gånger när vi reste långt) till Chiquila, hamnstaden där båten till Isla Holbox avgår. Tog knappt 3 timmar och sedan 30 minuter över med båten. Längre än så var det inte till paradiset!

Isla Holbox är en ö som består av några få sandvägar och några golfbilar som verkar som taxibilar för de som inte orkar gå de korta sträckorna öns vägar har att erbjuda. Sanden är vit och finkornig och havet klart. Vid strandbrynet ligger tusentals snäckor och alger som spolats ila
nd. Ön har ett rikt fågelliv så stränderna hålls skyddade och tången ligger kvar, vilket i början inte kändes så trevligt, men man vande sig snabbt.

Det finns bara en stad som består av ett dussintals låga hus i pastellfärger med butiker och restauranger. Det finns ett litet torg med betong där barnen kunde spela basket eller åka inlines eller cykla. Mer fanns inte, och mer behövdes inte heller. En bättre plats att koppla av på hade vi svårt att hitta. Och inte fanns det många turister heller. Vi fann lugnet väldigt fort. Innan vi åkte var jag lite orolig att en vecka på denna ö skulle vara för länge. Men mamma som varit där tidigare sa att jag inte behövde vara orolig för det, och hon hade rätt. Vi kunde lätt ha stannat en vecka till.

Vi hade bokat ett familjerum på  Cielito Lindo, ett enkelt hotell ca 10 minuters promenad från centrum. Betalade strax under 4 000:- för en vecka. Finns alla typer av boende på ön i alla prisklasser. Vårt var helt okey för det priset. Det ända vi hade att klaga på var knotten. Små små som kröp igenom myggnäten på natten och bet oss. Poolen och baren var trevlig. Där drack vi de godaste Mojitos på hela resan för 17:-. Vissa kvällar visade det också film på en stor filmduk ovanför poolen och serverade popcorn. Så mysigt att ligga i en solstol och se på film under stjärnorna och ljudet av syrsorna. Jag och Elliot såg Bad Moms en kväll och det var den bästa film han hade sett. (Han är 7 och förstod bara ordet fuck).
Dagarna på ön såg nästan lika dana ut. Jag vaknade tidigt eftersom jetlagen satt i. Tog oftast en morgonrunda och fick ibland sällskap av ett eller två barn. Solen gick upp 7 och då var vi redo. Kl 8 var det nästan för varmt för att springa. Vi tog ett morgondopp och sedan var det frukost. Efter frukost träffade vi oftast mormor och Pär och gick långa promenad längs stranden tillsammans med alla andra. Ibland kom tidvattnet så att vi fick vada tillbaka, ibland t.o.m. simma. Sedan var det lunch på någon trevlig restaurang längst stranden eller inne i byn. På eftermiddagarna tog vi det lugnt vid poolen eller på mammas hotell Mawimbi. Vill man bo i lyxiga bungalows på stranden kan jag varmt rekommendera Mawimbi. Så mysigt och så fin strand med lyxiga solstolar och hängmattor. Maten är fantastisk där och drinkarna är stora och goda. När solnedgången närmade sig fylldes stranden med människor och invånarna blåste i snäckor som lät som mistlurar. En fantastisk upplevelse. Efter det gick vi ut och åt middag. Vi åt på olika restauranger nästan varje kväll och all mat vi åt var helt fantastisk. Priserna låg på mellan 50:- och 100:- för en middagsrätt. Öl/dricka kostade mellan 10:- och 20:-. Vin var lite dyrare. Oftast var det stora portioner så vi delade med barnen. Med andra ord, väldigt billigt för så god mat!

Alla är förväntansfull på färjan över.
Vi väljer att gå till hotellet. Efter två dagars resande har vi mycket energi i benen som vill ut.
Vi är redo för vår morgonrunda i soluppgången.
Vi tar med bollen på vår promenad.

Vi hittar stora snäckor längs stranden.

På morgonen är vattnet borta.
På tillbakavägen, bara någon timma senare, får vi vada.

Längst vattenbrynet simmar rockor. Men var försiktig. En man vi träffade råkade ställa sig på taggen och blev stungen.

Vi såg många fåglar på våra promenader.

Vi såg många ödlor på resan. Här har ödlorna egna hus.

En dag åker vi på en fågelutflykt. Stannar på flera ställen och ser bl.a örnar och pelikaner.

Ett av stoppen.

Barnen som är fågelintresserade får uppleva massor av fågelliv.

Här får vi se en pelikanmamma mata sitt barn på nära håll.

En örn i sitt bo matar sin unge.

Sista stoppet är vid en cenote där vi får simma i det friska vattnet.

Det fanns tid till att njuta av en bok.

Här låg vi mest hela tiden. Detta är på Hotel Mawimbi.

Det man kan bygga av snäckor byggdes av snäckor på ön. Här är vattenkranen på Mawimbis.

Vi äter på en lite finare restaurang på stranden
och firar att jag är klar idrottslärare.

På väg hem från byn.

Jo tack. Det var inte ovanligt att vi fick vänta 1 timma på maten. Ibland hann Hampus t.o.m. att somna .

Grabbarna har varit och köpt en ny boll.

Då var det dags att lämna denna fantastiska ö. Idag reser vi tydligen barfota i badkläder;)
Här är vi i hamnen och väntar på färjan.
Jag gick före de andra för att köpa bussbiljetter innan de tog slut. Letade, men hittade inte busstationen. Gick fram och frågade mannen i skinnsoffan efter vägen, och DET var busstationen. Köpte 6 biljetter till Play del Carmen.