Mexico, del 2, Akumal

9-16 februar 2017

Vi tog buss till Playa del Carmen från Chiquila och därifrån tog vi en taxi den sista biten. När jag letade boende i Akumal innan vi åkte sökte jag på Google Earth och hittade ett trevligt ställe. (Såg i alla fall trevligt ut på kartan). Det fanns en länk till en hemsida som visade ett trevligt hus med några lägenheter i. Fick inte kontakt med ägare så jag tog kontakt med fiskaren Pio som hemsidan hade länkat till och han gav mig den rätta kontakten. Fick kontakt med ägaren som bodde i Jersey, NY och fick bokat en lägenhet en vecka och betalade via PayPal. Jag gör ofta så och många tycker jag är tokig som vågar. Men av alla gånger jag har bokat via olika hemsidor har det aldrig varit några problem.Husen har alltid funnits och nyckeln legat där den utlovats vara. Man måste ju ha lite spänning i livet. Och vad är det värsta som kan hända? Man får ta in på ett hotell. Inte så farligt.

Vår lägenhet.

Halfmoon beach, Akumal.

Vi kom fram ganska sent på kvällen efter mörkrets inbrott. Vi letade lite på gatan och tillslut kände jag igen huset och chauffören kunde släppa av oss. Nycken satt i dörren och det vara bara att gå in. Det var en stor, trevlig lägenhet på drygt 100 kvm, 2 badrum och ett stort kök. Här kom vi att trivas. Vi bodde vid Half Moon Bay, den delen av akumal där alla amerikanare hade sina hus och lägenheter.  Det var en bit att gå till Akumal Beach, men det gjorde inget. Då fick vi chans att se alla dessa djur på vägen och prata lite med amerikanarna.

Akumal Beach.
Akumal Beach var ett paradis, men mycket turistigt. Stranden är känd för sina havssköldpaddor och rockor man kan snorkla med. Det fanns så många företag som anordnade snorkelturer och havet var fullt av folk i flytväst som snorklade i led. Detta var absolut inte bra för djurlivet och medan vi var där kom myndigheten dit och stoppade alla utflykter. Vi som vana snorklare hade då havet för oss själva och vi fick se så många stora och fina sköldpaddor och rockor.

Från akumal gjorde vi utflykter nästan varje dag. Vi åkte till Tulum och besökte ruinerna där. Vi åkte till Playa del Carmen en dag och shoppade. Väldigt turistigt, inkastarna pratade t.o.m. lite svenska. En dag lämnade vi barnen med mormor och åkte själva till Chitchen itza. Hade en underbar dag där vi även besökte en stor cenote på vägen dit och Valladolid, en mysig stad, på vägen hem. Avslutade med en middag på Turtle Bay Café. Så underbart gott. Åker ni till Akumal får ni inte missa denna restaurang eller La Buena Vida där vi åt många gånger. Jättegott och mysigt.
Tulum.

Cenote Yal-Ku.
Vi bodde i närheten av Cenote Yal-Ku så vi gick dit en dag. Det var som ett akvarium. Ett för litet akvarium för antalet fiskar, fast det var ingen liten lagun. Det var helt otroligt hur många färggranna fiskar det var. Och så klart vatten. Var där en hel dag. Det kom en hel del busslass med folk, men de stannade oftast bara en kort stund, och så var vi själva en stund igen.

Elliot snorklar i Yal- Ku cenote.
Paus på väg till stranden.

En näsbjörn.

Några till. De letar mat i sopptunnorna.

Ett annat djur vi såg ibland. Här inne i Playa del Carmen.

På väg ut till middagen.

Playa del Carmen.

Lite shopping.

Var helt själva i denna cenoten.

Vi badar i vågorna i Tulum.

Chitchen Itza.

Ibland blir selfiesarna inte så bra.

Parrotfish.

Så här många fiskar var det oftast i havet och lagunerna runt Akumal.